Wiemy, kiedy wyjechało pierwsze taxi w Częstochowie. Początkowe lata działalności to walka z przepisami, wymogami i... dorożkarzami. Obecnie taksówki w Częstochowie to jeden z niezastąpionych środków transportu. Więcej informacji można znaleźć poniżej.
AUTO TAXI LIDER | 34 196 29 | Częstochowa | pokaż |
RADIO TAXI CAREX | 34 196 26 | Częstochowa | pokaż |
Taxi Fixy Częstochowa | 800 111 111 | Częstochowa | pokaż |
Tele Taxi Częstochowa | 34 361 61 61 | Częstochowa | pokaż |
TELE-TAXI | 34 361 61 61 | Częstochowa | pokaż |
Tak się składa, że dokładnie znana jest data, kiedy na częstochowską ulicę wyjechała pierwsza taksówka – było to 24 marca 1914 roku. Gapie tłumnie przybyli zobaczyć pierwszą „autodorożkę”, która zaparkowała na pierwszym postoju w mieście, przy zbiegu Alei Najświętszej Maryi Panny i ul. Teatralnej (dzisiejszej Wolności).
Pierwsze taxi w Częstochowie budziło większą sensację niż konne omnibusy, które miały swój epizod w 1908 roku (od 1903 roku próbowano w mieście uruchomić komunikację miejską, ale tramwaje konne uznano za przestarzałe, a na elektryczne nie było infrastruktury – sprawa przeciągała się aż do 1928 roku, kiedy na zaledwie 4 lata powołano Miejską Komunikację Autobusową).
Owa sensacyjna taksówka w Częstochowie była niejako dziełem inżyniera Matulewicza, który długo starał się o koncesję w Urzędzie Gubernialnym w Piotrkowie, pod który podlegało miasto. Ostatecznie pozwolono na dwa takie pojazdy – można je było zamówić albo na wspomnianym postoju, albo w biurze na ul. Teatralnej.
„Autodorożki” były ekskluzywnym środkiem lokomocji, na które mogli sobie pozwolić tylko najbogatsi. Pierwszy lepszy kierowca także nie był w stanie zakupić pojazdu, który spełniałby warunki do przewozu osób – w latach międzywojennych były to limuzyny Citroen C-4 i C-6, a także Fiaty 524 z oddzielnym przedziałem dla pasażerów, a ich koszt wynosił 15-20 rocznych średnich pensji!
Dopuszczone do ruchu taksówki w Częstochowie nie mogły przekraczać 4 metrów długości i 1,65 metra szerokości, nadwozia musiały być granatowe, a koła czerwono-żółte, na drzwiach musiał być numer boczny. Od 1925 roku był wymóg jazdy z taksometrem, ale kierowcy jeszcze dość długo się od niego wymigiwali – ustalając samodzielnie ceny, po prostu zarabiali o wiele więcej. Co najciekawsze – taksówkarzy obowiązywał strój służbowy: obowiązkowo musieli zakładać liberię, czapkę maciejówkę z dużym daszkiem, bluzę lub płaszcz o sportowym kroju. Taryfę ustalał urząd miasta, zazwyczaj zmieniając ją dwa razy do roku. Taksówkarze więc łatwo nie mieli, tym bardziej, że po ulicach poruszali się też ich najwięksi oponenci – dorożkarze konni. Taksówkarzom przeszkadzał wolny ruch dorożek, dorożkarzom spaliny, szybkość aut i klaksony płoszące konie. Nie raz dochodziło do rękoczynów... Obie profesje traktowano jako zawody rodzinne, z czasem więc wielu fiakrów przesiadło się na samochody (przykładem „król dorożkarzy” Jan Czerniczek).
Obecnie w Częstochowie dorożki są, ale to oczywiście tylko atrakcja dla turystów. Za to firm taxi w Częstochowie jest sporo, nie ma się zresztą czemu dziwić – przez miasto przewija się obecnie rocznie nawet ponad 4 miliony turystów i pielgrzymów. Popyt jest więc ogromny. Z firm i korporacji taksówkarskich wymienić można: Auto Taxi Lider, Radio Taxi Carex, Taxi Fixy Częstochowa, iTaxi Częstochowa, Tele-Taxi Częstochowa (działa już od 1991 roku), Taxi Jura Częstochowa, Inter Taxi Częstochowa (największa z miejscowych korporacji, istniejąca od 1993 roku), NMS Korpo Taxi Częstochowa (oficjalny partner Uber, Bolt, FreeNow), Juz-Jade Częstochowa, Postój Taxi Częstochowa, Alcatras Sp. z o.o., Czewa Taxi.
Taksówki w Częstochowie – decyzją władz miasta – muszą mieć dodatkowe oznaczenia: numer boczny, napis „Częstochowa”, herb miasta (białe mury obronne na niebieskim tle, na wieżach zwierzęta heraldyczne – złoty lew i złoty orzeł, który nie tak dawno zastąpił czarnego kruka), identyfikator kierowcy oraz cennik usług.
W newralgicznych miejscach miasta znajdują się postoje (na których jest całkiem pokaźny ruch, zwłaszcza w okresie pielgrzymkowym), zamówienia przyjmowane są drogą telefoniczną, wiele firm ma ponadto swoje aplikacje ułatwiające obsługę klienta.
W niemal każdej taksówce jest możliwość płacenia kartą.
Pakiet usług taksówek w Częstochowie jest bardzo szeroki. Obejmuje między innymi: przewozy większych grup osób, obsługę różnego typu imprez, zarówno firmowych, jak i rodzinnych oraz prywatnych (wieczory kawalerskie, dojazdy na imprezy), przewozy bagażowe i pomoc w przeprowadzkach, transfery lotniskowe (najbliższe do Katowic Pyrzowic, potem kolejno to Kraków, Warszawa i Wrocław), drobne zakupy i ich dowóz do klienta, przewóz zwierząt, usługi kurierskie (przesyłki, upominki, kwiaty), podstawowa pomoc drogowa, przewóz dzieci pod wskazany adres, możliwość umieszczenia reklamy na/w samochodach, wystawianie faktur VAT zbiorczych i indywidualnych.
Częstochowa jest miastem powiatowym w województwie śląskim (choć kulturowo i historycznie bliżej jej do Małopolski), liczącym nieco ponad 200 tysięcy mieszkańców. Potocznie nazywana jest duchową stolicą Polski. To oczywiście największy w Polsce ośrodek kultu maryjnego z bazyliką jasnogórską (najstarsze jej fragmenty pochodzą z lat 20. XV wieku) i klasztorem na Jasnej Górze – Matka Boska Częstochowska, która się tam znajduje, to narodowa relikwia. Podziw budzi, poza przepięknymi wnętrzami samej bazyliki, przebogata kolekcja darów wotywnych i zbiór dzieł sztuki sakralnej.
Pierwsza wzmianka o Częstochowie pochodzi z 1220 roku, prawa miejskie zyskała w latach 70. XIV wieku – zabytków jest więc tutaj dużo, choć wiele z nich znajduje się w cieniu religijnych wspaniałości. Taksówki w Częstochowie też kursują z turystami/pielgrzymami przede wszystkim na Jasną Górę, znajdującą się około 3 kilometrów od dworca. Częstochowa to jednak także skupiska zabytkowych, XVIII i XIX-wiecznych kamienic, Stary Rynek i Ratusz, pałacyki miejscowych przedsiębiorców, jeden z największych kirkutów w Polsce, wiele interesujących muzeów (w tym pontyfikatu Jana Pawła II, zapałek, historii kolei).
Taxi w Częstochowie warto wybrać też, aby dojechać do tak zwanych parków podjasnogórskich, w których można zwiedzić chociażby Muzeum Górnictwa Rud Żelaza.